4 augusti 2012

Baka med barn! Kladdkaka


 Min dotter är lika baktokig som jag och de senaste dagarna har vi varit lika baksugna!
Idag blev det alltså kladdkaka, eller kladdekaka som vi säger här nere i Skåne!

Detta recept är busenkelt, innehåller bara sånt man brukar ha hemma och kan varieras i oändlighet.
Dela gärna med dig om du kommer på någon bra variant!


Recept
Ugn: 200 gr, 17-20 min.


3 dl socker
2 ägg
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
150 gr smör
1 dl vetemjöl
1 tsk salt

Smält smöret. Smörj och bröa en springform. Vispa ägg och socker vitt. Blanda alla torra ingredienser och häll i äggsmeten. Vänd till sist ner det smäla smöret. Grädda!


Alternativ
  • Hacka choklad och häll i smeten.
  • Lägg ett lager av After Eight överst när du gräddar kakan så får du ett gott minttäcke.
  • När du tar ut kakan, bred på ett rejält lager nutella för en extra kaloribomb!

Tips och trix
Det finns egentligen inte mycket till tips och trix när man ska göra en så här enkel kaka.
Den är lätt att baka med barn, för det är inte mycket som kan gå fel. Även nybörjare och de med konstant otur i bakning brukar lyckas.
  • När det är ca 5 min kvar, lägg över aluminiumfolie och stäng av värmen. Låt kakan gå klart den sista tiden på eftervärmen. Kanten blir inte så hård då och kakan blir kladdigare.
  • Kakan blir som godast om den fått stå ett par timmar kallt innan den ska ätas tycker jag. Men det är absolut inga problem att äta den nybakad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar!