7 augusti 2012

Dumlekakor

Japp, de är supergoda. Så goda att jag, fast jag inte hade alla saker hemma bakade dem ändå...
Dumle har sedan länge varit min favorit. Jag älskar helt enkelt dessa underbara kolor i alla dess former så när min mor tipsade mig om detta recept idiotförklarade jag mig själv- hur kunde jag ha missat att baka med Dumle tidigare!?!?

Testa att baka dem, du kommer inte att ångra dig. LOVAR! (jaja.. okej då. Gillar man inte Dumle från början älskar man nog inte dessa....)

Recept
Ugn: 200 gr, 10 min

Till 10 Dumlekakor behöver du:

200 gr rumstempererat smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
10 dumlekolor ( en påse brukar vara ca 14 kolor)
10 Noblesse

Blanda ihop smör, vetemjöl, socker, bakpulver till en deg. Har du maskin så går det bra att göra detta i den. Först blir det smulor som i smulpaj, sen går den ihop till en deg. Oroa dig inte, det är rätt!
Rulla sedan ut degen till en lång korv. Slå in den i plastfolie och lägg kallt i 30 min.

Ta fram din degkorv och dela den i 10 bitar. Rulla varje bit till en boll och läff i en aluminium form eller bullform.  Tryck ner en dumlekola i varje boll och grädda därefter.

När du tar ut plåten från ugnen, lägg direkt på en Noblesse som får smälta.
Låt kakorna svalna och ät sedan upp dem fort innan någon annan i hushållet hinner före!


Tips och Trix
  • Tryck inte ner kolan hela vägen ner, då kommer den smälta och rinna ut i botten på formen istället för mitt i kakan.
  • Vill man kan man placera formarna i en muffinsplåt. Då får alla samma form och storlek när de är klara.

Alternativ
Man kan byta godissort om man vill. Tryck ner en Riesen, eller prova de olika smaksatta Dumlekolorna. Vill man göra med lite krisp i mitten kan man stoppa ner en bit Daim.
Nästa gång skall jag testa stoppa ner Milk Duds- ni vet de som finns som lösgodis och liknar linser men är chokladtäckta kolabitar....

1 kommentar:

  1. Detta låter som något jag borde testa! Tack för receptet :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar!