4 augusti 2012

Baka med barn! Smulpaj med jordgubbar, vinbär och hallon

Häromdagen bakade jag en smulpaj med vinbär, hallon och jordgubbar. Jag tog helt enkelt det som fanns kvar i frysen sedan förra årets självplock så att vi får plats med årets skörd!
Denna pajen är busenkel och är perfekt att göra när man får hjälp av små gullungar. Finns det något de är bra på är det att gegga och det är precis vad en smulpaj behöver!

Recept
Ugn: 200 gr, 20 min

Fyllning
 Ca 500 gr bär eller mer
2-3 msk potatismjöl
200 gr mandelmassa

Smulpaj
 300 gr rumstempererat smör (inget margarintjafs)
5,5 dl vetemjöl
2 msk socker/ vaniljsocker

  
Om du har färska bär sköj och rensa, använder fysta bär häll bara upp dem i en ungsfast form eller pajform. Häll över potatismjölet och vänd om. Detta kommer göra att det inte blir så vattnigt av bärsaften. Om man vet med sig att man har rätt så sura bär så är det en bra ide att även sockra bären nu.
Riv mandelmassan och stö över. I min familj är det bara jag som tycker det är gott så vi får göra hälften med, hälften utan. Det ger en lite mer vuxen smak tycker jag!

Skär smöret i kuber, eller skiva ner det i skålen. Häll över vetemjölet och sockret. Gegga! Dvs finfördela smöret tillsammans med vetemjölet och smöret till det bara är smulor kvar. Just detta verkar små underverk vara exceptionellt bra på.
Häll över smuldegen och grädda i ugn ca 20 min, eller tills pajen fått gyllene färg!

Servera tillsammans med vaniljsås eller glass,eller varför inte- båda!
Alternativ
  • Blanda massor med olika bär, testa runt. Du kanske hittar en ny favoritblandning?
  • Om du vill ha en ännu mer vuxen smak, häll lite likör eller rom över bären en stund innan du gräddar dem så får de mer smak.
Tips och trix
  • När man bakar med barn tycker jag det är enkslast att mäta upp allt innan man börjar så kan de enkelt hälla i bunken när det är dags. Då lär de sig dessutom lite mått på kuppen. Hannah visste hur mycket en matsked och en deciliter var innan hon var 3 år....Bakar jag själv är jag absolut inte så redig!
  • Har man en matbreredare kan man göra smulpajen i den. Vissa små underverk, och stora för den delen, gillar inte att gegga. Montera bara kniven och kör i allt på en gång. Pulsa för bästa smuldegsresultat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar!