16 juli 2012

Biskvier med smörkräm

Under många år åt jag inte biskvier. Det är tantfika. Men nu när jag är äldre (läs 30+) så uppskattar jag dem.
Det var faktiskt inte förrän jag provbakade hallonbiskvier till storasysterns bröllop som jag gjorde mina första egna. Men nu är jag fast!

Häromdagen bakades det biskvier med tre olika smaksättningar på smörkrämen, choklad, citron, banan.

Recept
Ugn 175 gr, 16 min.

Mandelbotten
260 gr mandelmassa
2 äggvitor
1,5 dl socker

Riv mandelmassan grovt, tillsätt sockret. Vispa ihop med elvisp. Tillsätt en äggvita i taget. Vispa till slät smet.
Fyll en spritspåse med smeten. Spritsa på plåt klädd med bakpapper 20 st 5-kronor stora rundlar.
Grädda i ugn. Låt svalna.
Smörkräm
250 gr rumsvarmt smör (inte margarin)
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker.

Essens/smaksättare
3 droppar banan
3 droppar citron
1msk kakao (svag smak) eller 200 gr smält tempererad choklad att vända ner i smörkrämen sist.

Vispa samman smör och florsocker. Tillsätt vaniljsocker. Vispa till jämn smet. Rör ner ev smaksättare.
Spritsa ut fyllningen på en biskvibotten eller stryk på med en liten kniv. Runda av till en fin form.
Chokladdopp
200 gr choklad
15 gr kokosfett eller
några droppar olja.
Smält chokladen över vattenbax. Sist tillsätt olja/kokosfett. Temperera chokladen annars kommer den istållet bara smälta smörkrämen och glida av. Doppa och låt torka på bakplåtspapper. Det går även bra att ställa in dem i kylskåpet!

Alternativ
  • Om man vill kan man istället smaksätta chokladen innan man doppar biskvierna, i så fall föreslår jag att man inte smaksätter smörkrämen utöver det vaniljsocker som ingår i receptet.
  • Man kan blanda flera olika smörkrämer i samma biskvi- ex hallon och lakrits. Bara att spritsa två mindre lager ovanpå varandra.

Tips och trix
  • Dekorera med ex strössel, torkade bananer, jordgubbar etc. Ser fint ut och det är lättare att skilja de olika smakerna åt.
  • Spritsa inte ut mandelbotten för nära varandra, de flyter ut vid tillagningen och blir ung 0,5 ggr större.
  • Om du inte får snygg form på botten när du spritsar så platta dem med en sked som du doppar i kallt vatten mellan varje.
  • Gör ett extra lass med bottnar och frys in. Om du sedan ex gör muffins eller tåror och får smörkräm över så kan du ta fram bottnar och spritsa på dem, doppai choklad och så har du snabba biskvier klara. Fungerar även bra vid plötsliga besök!
  • Du kan även frysa färdiga biskvier, tänk på att du inte kan frysa dem alltför länge bara, smöret kan bli härsket!
Utspritsade

Tillplattade



Nybakta mandelbottnar



 Färdiga!

1 kommentar:

  1. Snygga! Har själv inte testat att göra biskvier, men jag gillar att äta dem :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar!