10 juli 2012

Chocolate Chip Cookies

Choklad ja. Väldigt älskat av många.
Jag är väl inte en chokladmänniska egentligen men inte ens jag kan motstå dessa.

Tricket är att ta ut dem tidigt, så de inte blir genombakta i ugnen. Då blir de som segast när de har svalnat.
Det är väldigt mycket choklad som ska i dem, så jag brukar ta lite mindre mängdän vad receptet egentligen säger och det blir lika bra. Smaken på kakorna kommer variera lite beroende på vilken typ/märke av choklad som man väljer. Tar man endast mörk choklad med hög kakaoprocent då kommer 200 gr vara väldigt mycket choklad! Jag brukar blanda (vit, mörk, ljus) men ha övervägande mängd vanlig mjölkchoklad, (ljus).


Recept
Ugn: 175 grader, 10 min


300 gr smör
2 1/4 dl socker
2 1/2 dl brun farin
2 ägg
3 tsk vaniljsocker
7 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
5 msk kakao
200 (150) gr choklad, hackad

Smält smöret, låt svalna.
Vispa ihop ägg, farinsocker och vaniljsocker.
Häll ner smöret i äggblandningen och vispa ordentligt.
Blanda ner vetemjöl,salt,bikarbonatch kakao. Jag brukar blanda ut salt och bikarbonaten i mjölet och sedan vända ner det i äggblandningnen.
Det kommer nu bli en stor klump av allt och det är precis som det skall vara.
Häll nu ner chokladen och fortsätt blanda.

Portionera ut smeten på bakplåtspapper. Tänk på att de kommer flyta ut rejält så lägg dem inte  för nära varandra.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar!