13 juli 2012

Lata mammans Prinsesstårta Hello Kitty style

Okej, jag vet. Hello Kitty. Igen. Men hon älskar ju denna lilla katt som jag till en början avskydde. Nu har till och med jag börjat gilla den. Men oroa er inte- jag lovar att det bara är H som kommer ha henne på tröjan, och byxan och kjolen och.. ja ni förstår.

Men, nu var det ju inte det detta inlägg skulle handla om utan om den enklaste tårta jag gjort på länge.
H önskade sig tårtan i julas när hon fyllde år och önskemålet kom mer eller mindre dagen innan födelsedagen. Just då var jag jättegravid (tyckte jag) och slutarbetad och hade bara inte tid att vara supermamman. Känns det igen? Så detta är en riktig lata-och-trötta-mamman-lovade-fixa-och-väntade-till-sista-sekunden- tårta.


Recept
1 paket färdiga tårtbottnar
1 paket rosa marsipanlock
1 paket vitt marsipanlock
2 dl sylt av valfri sort
3 dl grädde
1 paket Marsán

Gör vaniljkräm på en påse vaniljpulver enligt receptet på paketet, och vispa grädden tillsammans med den andra påsen vaniljpulver. Låt stå i kylen ca 20-30 min.
På första botten bred ut rejält med sylt. Lägg sedan på en ny botten och vaniljkrämen ovanpå denna.
Lägg på den sista botten och lägg all vaniljkrämsgrädde ovanpå och på sidorna. Plana ut grädden så du får en, ja plan yta helt enkelt.
Lägg på det rosa marsipanlocket och gör små volanger nedtill, på den delen som går ned över kanten. Blir självfall när du lägger på den så egentligen behöver du bara se till så det är jämnt fördelat.

Här kommer the tricky part, eller ja inte. Sent på det som jag var, letade jag enkelt upp en bild av katten på ipaden, förstorade till lämplig storlek och kalkade av katten på ett bakplåtspapper.
Lägg sedan bakplåtspappret på det vita locket och rispa av bilden med en knappnål (eller klipp ut och skär). Skär sedan ut katten enligt linjerna och fäst på tårtan med lite sockervatten (eller ätbartlim om man nu råkar ha det hemma).
För att få en tredimensionell känsla gjorde jag huvudet först och nos, ögon, morrhår och rosett för sig själv som jag sedan fäste på tårtan.
Därefter målade jag nosen gul och morrisar och ögon svarta. När det gäller rosetten hade jag lite röd marsipan hemma som jag använde men den kan ju även skäras ut i vitt och måla konturerna med valfri färg. Vanlig hushållsfärg fungerar jättebra, liksom pastefärg.


Tips och trix
  • Köp lakritssnören och använd som morrhår istället, bonus är ju att du får ett helt paket snören att äta upp!
  • Som nos och ögon kan man använda svarta pastiller.
  • Vill man kan man köpa färdiga tårtoblat som säljs på många ställen på nätet som man sedan lägger direkt på grädden eller marsipanen och som vid kontakt smälter och blir mjukt och ätbart. Se upp bara, jag har haft oturen att få tag i gamla oblat och de spricker i trycket när de blir mjuka. Blixten McQueen var inte lika cool med en spricka i huven :-( Tur ungen var lycklig åndå!

Needless to say, dottern var överlycklig när Hello Kitty tårtan dukades fram på kalaset och den smakade precis som vanliga Prinsesstårtor gör! Mamma hade fixat sig ur knipan- igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar!